Mat till bröllop

Blogg

Här i bloggen skriver vi inte bara om mat utan om allt som hör bröllopet till: kläder, smink, smycken och kringarrangemang som hyra av tält, fotografering och mycket annat. 

Fillers gör dig fin till bröllopet

7 okt 2018

Ett bröllop är en speciell dag. För den som gifter sig så handlar det om en av de största i livet. Bortser man från sina barns födelse så brukar många ringa in bröllopsdagen som det största - och viktigaste - ögonblicket i livet. Konstigt vore det annars. Man får äntligen säga Ja till den man älskar och man får dels göra det inför Gud (om man inte väljer en borgerlig vigsel) och dels också inför all släkt och alla vänner. Få företeelser ger samma chans att själv få stå i centrum och känna den enorma kärlek från alla håll och kanter. Detta gör att bröllopet är någonting alldeles speciellt - och också ska behandlas som detta.

Vad man äter, var man är och hur man ser ut är alltid frågor som dyker upp. Vi ska fokusera på det senare här. Som brud så kommer man att hamna i centrum och indirekt så kommer man också att granskas uppifrån och ned av samtliga gäster. Dessutom så kommer dagen att förevigas genom fotografier. Dels av en professionell fotograf (som man alltid bör anlita) och dels av alla gäster.

Vårt råd: låt inte det här ögonblicket glida dig ur händerna. Se till att vara så vacker som det bara är möjligt. Vi tänkte ge några tips om hur du lyckas.

Så kan fillers och make-up hjälpa dig

Vi tänkte sammanställa några tips som du kan välja inför ditt bröllop och genom dessa också ta fram ditt allra vackraste jag.

  • Fillers: Fillers innebär att du får en vätska - innehållande hyaluronsyra - injicerad i ansiktet. Fillers används för att jämna ut - exempelvis rynkor i pannan - för att forma - exempelvis kråkfötter vid ögonen - och för att fylla ut ett område - läpparna, primärt. Hyaluronsyra har dels en underbar vattenupptagningsförmåga och är dels också återfuktande. Det gör att fillers ger en exceptionell effekt och dels också en långvarig sådan. Besöker du en klinik i Stockholm och får fillers injicerade i dina läppar fyra månader innan bröllopet så kommer effekten fortfarande att vara synlig. Det är dessutom en behandling som är ofarlig och riskfri. Vill du ha putande läppar, en slät panna eller få en vackrare form någonstans i ansiktet? Överväg fillers. Du kan läsa mer här.
  • Make-Up och håruppsättning: Många frisörsalonger erbjuder paket där man som brud både får en professionell make-up utförd och en riktig håruppsättning. Det går även att inkludera tärnorna i detta paket. Ett måste, enligt oss. Visst kostar det pengar, men å andra sidan - du gifter dig bara en gång.
  • Träna. Vill man vara fin så får man också vara beredd att lida pin. Vi säger definitivt inte att man ser sämre ut om man har några kilon mer på kroppen. Det vi menar är att dessa går att forma och där man - genom träning - kan få en fastare kropp. Det behöver inte ta flera år att komma i form. Hittar du rätt PT och har rätt inställning så kommer du att vara i en härlig fysisk form efter några veckor.
  • Bröllopsklänningen: Den viktigaste delen? För många är det definitivt så. Vi skulle säga att den vackraste bröllopsklänningen inte är den dyraste, inte den av mest exklusivt material eller den med längst släp. Vi skulle säga att det vackraste är den personliga. Hur ser dina drömmars klänning ut, vilken passar din kropp och vågar du prova någonting annorlunda? Det går att hyra bröllopsklänningar för en rimlig summa också.

Ska du hålla tal på bröllopet?

6 okt 2018

Det finns några ögonblick i livet som man sällan ser fram emot att göra, men som då man väl gjort det ger väldigt mycket tillbaka. Ett sådant är att hålla ett bröllopstal. Det ska man göra om man är förälder till brudparet, om man är bestman, marskalk eller toastmaster eller om man är tärna. Även du som anser dig vara bästa vän till bruden/brudgummen bör resa dig upp klinga i glaset. Men, det är alltid trevligt om fler håller tal också.

Hur ska jag tänka vid bröllopstalet?

Det första handlar om att skriva talet så fort som möjligt. Detta säger vi av den enkla anledningen att det sällan blir bra om man kör ett spontant tal och att ett sent skrivet sådant innebär en hel del stress. Många överskattar sig själv i detta. Man ser sig själv som en rolig kille som kan bjuda på några härliga anekdoter om brudparet utan att ha tränat innan. TYvärr är det ofta de talen som man minns, men av helt fel anledning. Tänk ut talet i god tid, skriv ned det på ett papper och börja träna till dess att det verkligen sitter. Det är en väldigt bra huvudkudde som ger dig god sömn inför denna ansträngning.

Ska talet vara roligt eller känslofyllt?

Vilken bok är den bästa du läst, vilken film tycker du skänkt dig mest och vilken konstnär spelar på dina strängar? Svaren du ger kommer att skilja sig radikalt mot mina och mot en tredje person. Det vill säga - ett tal kommer också att göra det. Vissa väljer att skriva mer humoristiska tal, andra lägger in mer allvar medan en tredje person kanske använder sig av video eller spelar musik. En fråga man kan ställa sig är för vem talet ska skrivas för. Är det för publiken så kan det vara lite roligare, är det till brudparet så bör man lägga in lite mer känslor. En viktig gemensam nämnare är dock att lyckas med att hålla talet i fråga. Det gör dels brudparet nöjda (de kommer att vara lika nervös varje gång någon knackar i glaset - ingen vill se ett misslyckande och i synnerhet inte på det egna bröllopet) och dels så kommer även du att vara nöjd med dig själv om du märker att du vinner gehör och möts av applåder efteråt. Därför krävs det träning.

Anmäl dig till en kurs i presentationsteknik

Att ha talet klart innebär inte att jobbet är gjort. Nej, presentationen är lika viktig. Vad vill du ha sagt, när finns det utrymme för en pausering, var vill du att folk ska skratta, hur ska du hålla dina händer och vilket röstläge ska du ha?

Det finns kurser i presentationsteknik som ger väldigt många svar på dessa frågor och en sådan är ingen dum idé att anmäla sig till. En utbildning i presentationsteknik är bra att ha även vid andra tillfällen i livet - på jobbet, i vardagen och egentligen i vilka sammanhang som helst. Träna på talet - men träna rätt. Här kan du läsa mer.

Allmänna tips om ett bröllopstal

  • Vänta inte på inspiration. Skriv, skriv, skriv - riv, riv och riv. Ditt tal kommer inte att skrivas genom en magisk uppenbarelse. Du måste jobba. De bästa tankarna kan komma när du minst anar det - i elljusspåret, i simbassängen, mitt i natten eller då du sitter i bilen på väg hem från jobbet. De kan dock försvinna lika snabbt. Ha alltid papper och penna till hands och skriv ner guldkornen.
  • Läs på innan. Hur många gäster kommer, hur stor är lokalen, är bröllopet på kvällen, vilken tid ska du hålla tal? Kolla upp det innan så att du inte får några överraskningar.
  • Stödord. Även den bästa skådespelaren kan glömma manus och ropa -ord- till föreställningens sufflör. Det ligger i sakens natur att glömma. Ett bra tal handlar mycket om att hålla en röd tråd och den är lättare att följa om du har stödord nedskrivna. De utgör själva skelettet och du kan fylla på med kött under hela ditt tal. Ingen vet hur du från början tänkt dig talet.
  • Undvik alkohol och svordomar. Du kommer inte att bli tryggare med att hålla tal bara för att du dricker en massa alkohol. Däremot kommer det att äventyra mycket - du kan sluddra, tappa bort dig, missa poänger och så vidare. Håll nere på alkoholintaget innan talet - fira efteråt istället. Ett mustigt språk är alltid uppseendeväckande. Men, det passar sig sällan på ett bröllop. Undvik svordomar och könsord (definitivt!) och försök att förmedla och förstärka ditt tal med gester och med tonläge på rösten istället.
  • Andas, pausera och le. Presentationsteknik handlar mycket om att våga släppa in publiken. Ta ett break med jämna mellanrum, gör en smart pausering efter ett eventuellt skämt och låt det sjunka in. Det är ingen sprint att hålla ett tal. Men, det är heller inget maratonlopp. Håll tiden, men håll ett bra tempo också. Glöm inte att andas med magen och att bjuda på ett leende med jämna mellanrum. Det är fest, kom ihåg att ha roligt!

Att städa upp efter bröllopsfesten

27 sep 2018

Hur festlig och sen en bröllopsfest än blir, så kommer det ju till slut en morgondag. En morgondag då man förhoppningsvis vaknar upp med ett leende på läpparna och många lyckliga minnen att spara till framtiden. Men även med en insikt om att en ganska tung uppgift återstår: att städa upp efter festen.

Att städa upp efter en bröllopsfest är en mastodontisk uppgift. Glada bröllopsdeltagare har irrat runt både i och utanför bröllopslokalen med mat, ölburkar, konfetti och annat smått och gott som spridits över festplatsen som om en bomb briserat. Halvt urdruckna vinglas, papptallrikar med fimpar i, utspillda drinkar över mixerbordet – det gäller att ha is i magen och att ta en uppgift i sänder, annars är det lätt att bara vända på klacken och fly i panik.

Fundera ett varv kring städningen

Lägg till detta att man kanske inte är i topptrim fysiskt efter en natts dansande och inmundigande av cocktails. Men klockan tolv ska lokalen vara urstädad och uthyraren kommer att dyka upp på klockslaget, redo att genomföra en nitisk inspektion. Det är många depositioner som behållits på grund av illa utförd städning, som kan handla om något så futtigt som lite grus i hörnet av dansgolvet.

Det kan faktiskt vara läge att redan någon vecka innan bröllopet ta ett beslut om hur städningen ska genomföras. Det är vanligt att vänner och släktingar bedyrar att alla kommer att hjälpas åt att göra fint, men dagen efter bröllopet är de alla som bortblåsta med avstängda mobiler. Tänker man igenom saken några varv återstår egentligen bara ett vettigt beslut: Att anlita en städfirma för att ta hand om städningen.

Lätt att få hjälp med städning i Stockholm

Hålls bröllopet i Stockholmstrakten är det faktiskt sällan något problem att få tag på städhjälp med bara några dagars varsel. Så om bröllopsdagen närmar sig och ni inser att ni inte kommer att ha tid eller ork att fixa städningen, kontakta en städfirma i Stockholm och kom överens om städning. En professionell städfirma städar ur en festlokal på några timmar, och gör så rent och fint att inte ens den noggrannaste tillsynsman kan ha något att klaga på. Samtidigt ligger ni kvar i sängen och äter croissanter och tittar igenom bilder från gårdagen.

Får man RUT-avdrag för städning av lokal?

Vanligtvis har man rätt till ett skatteavdrag på 50% av arbetskostnaden när man tar hjälp med städning, det så kallade RUT-avdraget. Dock gäller tyvärr inte RUT-avdraget om festlokalen inte tillhör någon av er eller era föräldrar, så kallad hemstädning. Men å andra sidan tar en städning av en lokal sällan mer än några timmar, så priset blir ändå försumligt. Städfirmor i Stockholm håller generellt väldigt låga timpriser till följd av den hårda konkurrensen, och om ni jämför några städfirmor mot varandra och ser om ni kan pruta lite kommer ni snart att hitta ett helt rimligt pris. Det gäller ju att tänka på vad man slipper i fråga om arbetsinsats och oro inför att hinna klart, och då står det ganska snart klart att städhjälp efter ett bröllop är näst intill ovärderligt.

Städning i Stockholm

Hitta en bra städfirma i Stockholm och ta hjälp med städningen efter bröllopsfesten. Ju tidigare ni är ute och letar, desto bättre pris kommer ni att hitta. Att ta hjälp med städningen är ett beslut som kommer att göra festen betydligt roligare och göra att ni vaknar upp efter den med enbart positiva känslor.

På https://www.städningstockholm.net finns en städfirma som erbjuder en rad olika städtjänster, inklusive storstädning.

Prova viner till olika maträtter

24 sep 2018

Du har väl sjungit om Bellmans visa om Noa som gick ur Arken, planterade vin på marken och hur tokigt det sedan gick för stackars Noa? Noa figurerade redan för 6.000-7.000 år sedan, i Gamla Testamentets tid i Bibeln. Enligt den gamla boken byggde herr Noa en stor ark som skulle rädda människorna eftersom Gud var arg och tänkte dränka hela världen. De som däremot gick in i arken, överlevde "syndafloden", tillsammans med djur av alla slag; en hona och en hane. Till sist överlevde de i Arken genom att vattnet slutade regna och det sjönk sedan undan. Dom de enda överlevande i världen, planterade Noa sedan vindruvor som sedan jäste och blev till vin – den första vinbryggaren? Vi vet inget om det verkligen hände som det beskrevs i Bibeln, men en intressant historia är det, onekligen. Vad vi däremot vet är att det under de senaste 6.000 åren har planterats och bryggts viner av vindruvor, åtminstone i det som är Kaukasus, genom fynd av amforor med druvkärnor i sig, enligt Systembolaget.se.

Romarna spred vinkultur till olika delar av världen

Sedan spred romarna sättet att brygga och dricka de olika vinerna till andra delar av världen. Det sägs att de i sin tur lärde sig av de gamla grekerna, som planterade i nuvarande västra Europa, som i Bordeaux, Rhône, Bourgogne och Mosel. Senare, under medeltiden togs vinplanteringarna och bryggerierna över av olika kloster. Idag är det inte i religiösa sammanhang som vi dricker viner, snarare tvärtom, åtminstone i Norden. Nere i Europa har man fortfarande den slags alkoholkultur till en del. Vin används i till exempel i kristen nattvard som man firar i alla kyrkor. I frikyrkor dricker man däremot inte vin till nattvarden, egentligen bara i katolska kyrkan och i Svenska kyrkan.

Vinprovning bästa sättet lära sig om viner

Vill man lära sig mer om viner, är en vinprovning bland de allra bästa sätten. Man kan helt enkelt inte läsa sig till hur de olika vinerna riktigt smakar. Inte heller hur de passar till olika maträtter, även det måste man prova för att veta. Ska man då till exempel planera ett bröllop, bör man provsmaka både olika rätter och veta hur de smakar som en trerätters meny och även prova olika viner till de olika rätterna. Till trerätters middagar brukar man ha olika viner som passar just till den rätt som man äter. Här kan vi rekommendera att även prova med ett dessertvin som höjer smaken på efterrätten. Här kan du läsa mer om hur du kan göra en vinprovning i Stockholm.

Underhållning till bröllopet i Stockholm

21 sep 2018

Planerar ni ett bröllop i Stockholm och söker lite udda underhållning? Här presenteras några av de mer vanligare – och ovanligare – underhållningarna som kan bokas till den stora dagen. 

Magiker

Det finns ett relativt många magiker i Stockholm som uppträder på allt från privata fester och bröllop till större offentliga evenemang. En magiker kan erbjuda scenmagi under bröllopsfesten, bjuda på mingelmagi i foajén eller varför inte vara toastmaster?

Kom ihåg att jämföra flera olika magiker. Titta på dem på Youtube och sök efter den stil som du söker efter. Prismässigt kan det även vara mycket stora skillnader. Läs mer här om hur du kan boka en magiker i Stockholm.

Toastmaster

De flesta som gifter sig frågar några vänner om de kan vara toastmaster på bröllopet. De ska hålla i alla trådar, presentera olika talar och se till att festen löper smidigt. Men vad säger att din vän har erfarenhet av detta? Med en dålig toastmaster kan en riktigt bra fest försämras rejält. 

Det finns personer i Stockholm som enbart jobbar med att vara toastmaster. Samtidigt kan man ibland samordna flera tjänster på en och samma gång. Som exempel erbjuder många magiker att både underhålla på festen och vara toastmaster (med magiska inslag). 

Trubadur och musiker

Musik behövs både under vigselakten och på festen. Inte minst om det är dans på festen. Men vilken musiker ska bokas? En DJ, en trubadur, en hel orkester? Det beror självklart på vilken slags musik som önskas. Är det bara bakgrundsmusik eller vill ni ha musikquiz?

Standup

Standup är nästan alltid uppskattat. Inte minst om den som genomför standup får möjligheten att läsa på om de som gifter sig och skämten därmed kan handla om dem. Standup kan med fördel användas tidigt under festen som en klassisk ”isbrytare”. 

Även här bör man vara mycket noga i val av artist. Se på tidigare referenser och kolla vad artisten brukar skämta om. Är det politik, vardagskomik eller lite mindre rumsren komik som önskas?

Barnunderhållning

Om det är barn med på festen bör man även fundera över vilken barnunderhållning som behövs. Här finns en fördel att försöka välja en artist som både kan underhålla barn och vuxna – men på olika nivåer. Kanske en musiker som kan sjunga och spela med barnen för att sedan ha ett quiz för de vuxna. Eller en magiker som genomför stora illusioner för vuxna och mer barnvänliga trick för barnen. 

Jämför och se på alternativen

Då det finns ett stort antal artister i Stockholm (oavsett genre) bör du alltid ta dig tid att titta på deras tidigare framföranden och även skicka ut förfrågan för offerter till flera av dem. Var då noga med att beskriva vad du önskar på festen för en utförlig offert. 

Välj catering till bröllopet!

18 sep 2018

Är det dags att välja mat till ditt bröllop? Ni kanske befinner er i planeringsstadiet av ert bröllop? Både att fira bröllop och att planera bröllop är mycket trevliga saker. Att fira bröllop är ett mycket trevligt sätt att bjuda in sina nära och kära. Även om det skulle vara så att man har bott ihop ett tag, är ett bröllop ett sätt att samla människor som man kanske aldrig annars sammanför och träffar. Ett bröllop förenar de olika släkterna som man kommer från, och på samma sätt kan vännerna lära känna varandra (om det inte känner varandra redan).

Planera ett bröllop – har du tänkt på...?

Det är många saker att tänka på om man vill ställa till med festernas fest. Det är ju inte så många gånger som man ställer till med bröllop. Vill man vill ju helst att allt ska gå smidigt under den viktiga festen. Festen är det ju du och din make, eller maka som är i centrum. Allas ögon kommer att vara riktade på er. Ni ska ha det precis som ni önskar och vill ha det. Det är det viktigaste.

Vigsel och vigsellokal

Var vill ni viga er? Detta har ju direkt att göra med hur ni vill viga er; i en kyrka med en präst och en kristen vigsel – eller en borgerlig vigsel med en behörig vigselförrättare. I det senare fallet behöver man hitta en vigsellokal. Det kan ju i princip vara var som helst; i ett rådhus, i ett Folkets hus, eller ute i naturen även hemma hos någon.

Festlokal

När man väl har löst frågan om vigsellokal, gäller det sedan att hitta den rätta festlokalen. Här beror valet av lokalen på hur många gäster det handlar om. Har man vigseln i en kyrka, brukar det finnas församlingshem, där man kan ordna festen i. Vill man har det festligare kan man välja en restaurang, eller enklare, på en sommarstuga. Vågar man, kan man fira utomhus.

Kläderna och frisyren

Detta brukar vara den roligaste delen i att planera ett bröllop; vad ska ni ha på er? Traditionellt ska bruden bära vitt, och slöja, medan brudgummen ska ha svart kostym eller frack. Men här är allt upp till er, vad ni själva önskar ha på er. Det finns ju inga måsten. Och skulle det vara så att man ändå önskar ha på sig vitt, finns det stora variationer på vitt som man kan bära; allt från kritvitt till gräddvitt. Mannen kan ha allt från traditionell folkdräkt till smoking eller frack.

Smycken och ringarna

När det kommer till smycken och ringar kan man välja allt från traditionella ringar, pärlhalsband, men när det kommer till smycken som ska finnas som bevis på troheten och samhörigheten mellan er som par, kan man faktiskt välja olika smycken, allt från halsband, armband till näsringar och andra smycken.

Mat och dryck

Till sist och till glädje för alla gästerna gäller det att välja så god mat och dryck som man bara kan tänka. Vill man satsa lite extra på särskilt god dryck, kan man satsa på en catering och lägga mer pengar på goda viner och ölsorter. Läs mer om catering för bröllop på: http://www.cateringsödermalm.com.

Imponera på bröllopsgästerna och fira bröllop på Operaterassen!

9 sep 2018

Vill du arrangera ett riktigt sagobröllop? Ibland kan man vilja göra det, och bjuda in sina bröllopsgäster till ett slott, äta middag under dignande och vackra kristallkronor, gå ut i en trädgård full med doftande rosor, dricka kaffe i en syrenberså, och ha vigseln utomhus på slottets gräsmatta. Tänk dig alla dina vänner och bekanta i sina vackraste klänningar, frackar, smoking och kostymer. Själv är du och din partner uppklädda till tänderna och har varit både hos frisören och make-up-artisten. 

Varför inte ha bröllopsfesten på Operaterassen?

Har du inget slott att hyra, kan du endast hyra en av de vackraste feslokalerna som du bara kan. Då tänker vi på Operahusets Operaterassen. Därifrån har gästerna panomrama över slottet, Riksdagshuset och Stockholms ström. Vill du kan du beställa maten från Operaterassens restaurang och kök. Stefano Catenacci ansvarar för det köket och maten som de serverar. Han är kunglig hovleverantör och är den som ansvarar för slottets alla middagar och banketter. Den maten han gör har fått en stjärna i Michelinguiden, vilekt är väldigt svårt att få, så vi kan garantera att den maten är god.

Man kan bara hyra Operaterassen

Skulle man inte vilja ha den maten kan man alltid hyra det som en festlokal och sedan köpa och beställa maten från något annat ställe, om man till exempel vill ha någon särskild meny. Då kan man vilja använda festlokalen Operaterassen som lokal för dans efter middagen. Man får hjälp med den tekniska biten, som elektricitet och o man behöver mikrofoner, ljudmixer, strålkastare och anat som man kanske behöver för sin bröllopsfest. Kanske gästerna vill bjuda på egen komponerad show. Man kan dansa och det finns en liten scen där man kan uppträda. Vill man visa bilder eller filmer på en vit duk kan man även ordna med allt sådant.

Sedan kan man ge sig ut i Stockholms nöjen

Efter festen kan man sedan bara fortsätta ut i Stockholms utbud av nattliga nöjen. Det är det som är så bra med att ha festen på Operaterassen, då ahr man nära till allt. Om gästerna bor på olika hotell i huvudstaden är det säkert nära från Operaterassen till de hotell där man kanske bor. Boka Operaterassen är inte särskilt svårt. Bara man vet  vilket datum man vill gifta sig. Då är det bra att boka så långt i förväg som man bara kan för att veta att man har den festlokalen precs när man önskar det.

Praktiskt med rätt stensort i kök

27 aug 2018

För den som arbetar i kök är utrustningen och materialet som finns i inredningen av stor vitalitet. Här är det material som finns i arbetsbänkar och diskbänkar viktiga eftersom det är där man arbetar. Höjden på de samma är också viktiga då medellängden för män ligger på cirka 180 centimeter och för kvinnor på cirka 168 centimeter, vi blir allt längre, vilket innebär att köksutrustningen måste hänga med. Har man en för låg arbetsbänk blir det en stor belastning på ryggen då man måste böja sig varje gång man ska utföra arbetet vid arbetsbänken. Även höjden på spisen är viktiga, liksom ugnarna och grytorna.

Inred storkök i annat än endast rostfri stål

De flesta vill ha storkök i stålfritt stål, men glömmer att även trämaterial är motståndskraftiga mot bakterier. Många tror att plastmaterial håller borta bakterierna, vilket är fel. När man har gjort bakterietester har man sett att skärbrädor av trä har påtagligt färre bakterier än plastskärbrädor. Även stenmaterial är motståndskraftiga mot bakterier och samlar inte dem. Stenmaterial är hygieniskt material. Dessutom är det ett vackert material. En del restaurangkök har full insyn för restauranggästerna, då gäller det att ha ett vackert och hygieniskt kök. Då passar stenmaterial mycket väl in i en inredning om man ska visa upp köket för sina restauranggäster.

Dessa olika stenmaterial passar i kök

Det är mycket stilrent att ha stenskivor i kök. Det är ett hållbart material, ett gediget material som påminner lite grann om industritrenden som vi har sett inom inredning de senaste åren.

Marmor

När det kommer till klassiska material, står marmor för den mest klassiska. De flesta vet hur marmor ser ut och är egentligen ett ljust material, men kan färgas i vilken färg man än vill ha. De tål värme mycket bra och passar jsut därför nära spisar, där man kan behöva ställa ifrån sig varma kastruller.

Granit

Granit är en stensort som man inte direkt tänker på kök, mer på utomusmiljö, men faktum att granit i kök är väldigt vackra. De är tåliga och klarar av vatten, vilket gör det utmärkt i närhet av diskutrymmen, då den tål nästan hur mycket vatten som helst. Granit tål även värme.

Kompositsten

Kompositsten är inget naturligt stenmaterial, utan är en fabriksprodukt. Den består av stensorter av olika slag och är därför mycket hållbart, och klarar av båda väta och värme. Den är hygienisk och underhållsfri men tål inte värme så bra, då den består av olika ssammanfogade stenar. 

Läs mer om olika stenskivor och hur de kan passa i kök på http://www.stenskivor.biz.

Stå inför prästen med 3D-tatuerade ögonbryn

19 aug 2018

Den dag man står brud är en av livets höjdpunkter. Det är en dag man ser fram emot länge och sedan minns så länge man lever. Självklart vill man göra allt för att den ska bli så perfekt som möjligt. Så hur åstadkommer man då det perfekta bröllopet? Ja, det handlar ju om allt från vilken mat som serveras till vilka gäster som vill komma, vilken kyrka man gifter sig i och vem som är vigselförrättare. Det handlar om vädret, som man förstås inte kan påverka, och det handlar om en själv; hur man ser ut, vilka kläder man har på sig etc. Om man när man lägger sig på bröllopsnatten kan se tillbaka på ett helt perfekt bröllop med tillhörande fest, ja då kan man skatta sig lycklig – det är mycket som ska klaffa och lätt att åtminstone något går snett.

Det perfekta utseendet

Vad gäller det egna utseendet så handlar det till stor del så klart om brudklänningen. Här gäller det att välja rätt. Kanske är mammas gamla brudklänning, som hon vill att du har, helt enkelt inte din stil? Det är ditt val och det är du som ska känna dig vacker på din bröllopsdag. Välj med omsorg och var ute i god tid.

Ett val som många kvinnor gör till bröllopsdagen är faktiskt att låta 3D-tatuera ögonbryn. För den som inte hängt med i svängarna kan detta kanske låta märkligt. 3D-tatuerade ögonbryn, det kan väl aldrig bli snyggt? Men då har man inte hört talas om den senaste tekniken med microblading, där varje litet hårstrå tatueras in individuellt. Detta ger otroligt realistiska tatueringar som ser precis ut som riktiga ögonbryn. Vill man slippa ångest över otillräckliga eller obefintliga ögonbryn eller helt enkelt slippa besväret med att noppa och sminka ögonbrynen till perfektion varje morgon är 3D-tatuering en utmärkt väg till perfekta ögonbryn. På bröllopsdagen garanterar det att ditt utseende blir perfekt, och du spar in tid på att slippa måla och noppa fram de perfekta brynen.

Lätt att få 3D-tatuering i Stockholm

Bor du i Stockholm är det inga problem att hitta en bra salong som erbjuder 3D-tatuering av ögonbryn. Metoden med microblading blir allt vanligare och det är många som skaffat sig utrustningen. Det betyder dock inte att alla som erbjuder tjänsten är bra. Vill du vara säker på att få en bra behandling ska du alltid kontrollera salongen innan. Det kan du göra genom att läsa på nätet och se vad tidigare kunder har att säga om behandlingen.

Välj en seriös salong

Du kan även kolla med kommunen om salongen är registrerad. Är den inte det ska du aldrig genomgå en behandling där. Se till att salongen har ansvarsförsäkring och garanti på behandlingen om något skulle gå snett. På mindre seriösa salonger är det inte ovanligt att brynen blir asymmetriska eller får en avvikande färg. Det händer inte hos proffsen, där en stor del av tiden går åt till att mäta och ta fram perfekt färgton och form på ögonbrynen. På http://www.3dtatueringögonbrynstockholm.se hittar du en seriös aktör.

Nyckeln till perfektion

Vill du stå brud i sommar med perfekta ögonbryn är det en 3D-tatuering du ska investera i. Känslan att stå inför prästen med perfekta ögonbryn är svårslagen och ger dig och hela bröllopet en aura av perfektion som såväl bröllopsgäster som du själv kommer att minnas länge.

Låt någon annan fixa festen!

13 aug 2018

De flesta av oss lever i en väldigt stressad värld. Arbetslivet ställer sina krav på oss, att vara produktiva och mer och mer att vi ska prestera nästan mer än vi förmår själva. Har man ett sådant arbete, som inte ger särskilt mycket tid och kraft till fritiden, och man planerar att gifta sig, kan det vara tryggt och skönt att lämna över till någon som är proffs att ordna alla arrangemang som krävs för att bröllopet ska bli så bra som möjligt. Ett bröllop firar man förhoppningsvis bara en gång i livet. Då vill att just den dagen ska bli så minnesvärd som det bara går. Då vill man inte glömma ringarna, eller maten, eller drycken, glömma att bjuda moster, eller missa transporten mellan kyrka och fest, eller något annat viktigt. Bröllopsdagen är den dag då helst allt ska fungera smidigt och utan missöden.

Jubileumsfesten

På samma sätt är det med en fest som kanske ska fira ett företags årsdag. Då vill man att alla viktiga gäster ska kunna komma, eventuella framtida partners, viktiga samarbetsaktörer, viktiga underleverantörer och publik, bland dem man vill marknadsföra företaget hos. Då vill man visa hur framgångsrik företaget är och har varit. Man vill bjuda på god mat, dryck och kanske bjuda på fin underhållining. Då är det viktigt att de viktiga delarna för att festen ska bli lyckad inte glöms bort. Inbjudingarna, maten, drycken och underhållningen ska sitta. Allt fler företag anlitar stå-upp-komiker. Under någon en och en halv timme, drar de sina skämt om företaget, eller vad som helst. 

Konferens

På samma sätt är det viktigt om företaget eller organisationen ska ordna med en konferens. Då handlar det om inbjudningar, få kända namn att komma och föreläsa, att få viktiga partners som sponsrar konferensen. Då kan innehållet vara minst lika viktigt som de praktiska arrangemangen runt konferensen. En konferens, mer än något annat kräver service så gott som ständigt och är mycket personalkrävande. Då gäller det att få många som kommer som volontärer, och endast få mat och dryck som kompensation.

Stämma

Är företaget ett aktiebolag och börsnoterat, vill de kanske hundratals aktieägarna komma på stämma. Då krävs att aktiebolagsägarna får lokal, inbjudan, dryck och information, räkenskaper, verksamhetsberättelser, revisioner, dagordningar och så vidare på rätt sätt för att de ska bli nöjda. Det är många saker som ska ordnas; lokal, högtalar, ljudsystem, projektor, ljus och ljud och så vidare. Bäst är att anlita proffsen som kan ordna alla sådana tillställningar.

För den som arbetar med catering till bröllop

20 jul 2018

Arbetar du med catering? För de som arbetar med mat och caterin, krävs det en stor portion passion för matlagning, ett smula ambitiöst sinnelag och bra näsa för affärer. Det är krävande att laga mat, och ska den dessutom vara väl smakande (vilket är viktigt) ska man ha stora kunskaper om matlagning och smaker. Arbetar man med catering är det till en början lättast att arbeta som egen företagare, tills rörelsen har vuxit så pass att man kan anställa både sig själv och andra. Fram till dess gäller det att hålla kolla på utgifter, inkomster, momsbetalningar, skatter och egna arbestgivaravgifter. Som egen företagare betalar man ju allt det själv, vilket kräver många och bra betalande kunder.

Redovisning en viktig del av företagandet

Då är redovisningen viktigt. Kan man här ta hjälp av en utomstående redovisningsexpert är det till mycket stor hjälp. Ofta är man ju bra på det man gör, själva matlagningen, frakten till de olika kunderna, men kanske saknar det där som krävs för redovisning. Kanske man har de basala kunskaperna hur man redovisa inkomster och utgifter, men hur redovisar man momsinbetalningar, tjänstebil och andra saker som ska dras av i företaget. Då är det bra att anlita en redovisningsbyrå, så att du kan ägna dig åt det som du är bra på. Får du in tillräckligt med kunder, kan du kanske växa och utöka verksamheten, precis som du själv önskar.

Då har du möjlighet att prova nya menyer, hitta fler och välsmakande maträtter, fundera på tillhörande verksamhet, gå ihop med någon partner, eller samarbeta med någon; allt sådant som kan göra att du som företagare kan utvecklas.

Anlita en redovisningsbyrå i Göteborg

Om du anlitar en redovisningsbyrå i Göteborg, om du bor där vill säga, kan du få hjälp med sådant som bolagsbildning, skatterådgivning, bokslut och årsredovisningar. Det är kunskaper som kan vara svårt att tillgodogöra sig vid sidan om den egna verksamheten. Många behöver fundera över hur de kan dra av eget sparande i företaget. Det är nämligen avdragsgillt beroende på hur du lägger upp det och att spara är nödvändigt med tanke på att du betalar för din egen pension i framtiden. Då är goda råd dyra och nödvändiga. Du kan också få information om hur du gör med tjänstebil och annat som har betydelse för verksamheten. På många sätt är det bra att låta andra sköta sådant som har med in-och utgifter, som har med inbetalningar och årsredovisningar. Lycka till!

Hyr kristallkrona till bröllopsfesten

19 jun 2018

Det är härligt att drömma om den perfekta bröllopsfesten. Finklädda gäster, glad stämning, god mat i överflöd, serverad i en festlig lokal. Just festlokalen och hur den är inredd och fixad är kanske det man lägger ner mest tid på inför ett bröllop. Kyrkan, eller var man nu bestämt sig för att gifta sig, brukar ge sig ganska fort, man kommer överens om några psalmer, pratar lite med prästen (eller annan vigselförrättare) och så har man en plan.

Var ska festen hållas?

Var man ska ha bröllopsfesten är inte alltid lika lätt bestämt. Alla gäster ska få plats, för det första, vilket brukar tunna ut valmöjligheterna ganska rejält om man tänkt bjuda många. Sedan vill man ju att lokalen ska vara spännande, ståtlig, vacker; ja, man har höga krav och det är ju inte så konstigt. Det är ju trots allt en av de största och viktigaste festerna man håller i livet. Det kan vara dyrt att hyra en stor festlokal, speciellt om man vill ha den till sent. Har man tillgång till en egen lokal kan det vara en bättre lösning, och det finns faktiskt sätt att få även den mest alldagliga lokal att skina som den ståtligaste balsal. Ett mycket bra första steg är att hyra en kristallkrona.

Att blanda högt och lågt

En kristallkrona är en riktig stämningshöjare och skänker värdighet åt den mest påvra lokal. Faktum är att kristallkronor passar utmärkt både i palatssalar och i lador; antingen smälter den in i en redan ståndsmässig miljö, eller så utgör den en spännande kontrast till en mer vardaglig lokal. Att vi nämnde lador tidigare är ingen slump, faktum är att en kristallkrona i en lada skapar en mycket fantasieggande och häftig stämning. De flesta svenskar har väl åtminstone någon vän eller släkting någonstans med tillgång till en lada eller annan större förvaringsbyggnad. Genom att piffa upp med dekorationer, kulörta lampor, och – bokstavligen som kronan på verket – en eller flera kristallkronor, kan man göra om den till en sprakande festsal.

Att skapa en miljö full av kontraster gör att lokalen upplevs som spännande och intressant för gästerna. Själva miljön blir ett samtalsämne och stämningen höjs för varje minut. Över hela rasket hänger en vacker inhyrd kristallkrona, och med sina tusen små fasetter reflekterar den och sprider ett vackert ljusskimmer över bröllopspar, gäster och dansgolv. Som en discokula, men betydligt vackrare och häftigare.

Att hyra en kristallkrona

Det är inte svårt att hitta företag som hyr ut kristallkronor. I Stockholm finns ett flertal, men uthyrare går att hitta i så gott som alla lite större orter i Sverige. I uthyrningen ingår upphängning och inkoppling. De flesta kristallkronor idag är ju elektriska, men vill ni hellre ha en kristallkrona med tända ljus går även det att ordna. Här är det dock oerhört viktigt att tänka på brandrisken och en kristallkrona med tända ljus förutsätter nästan att man utser någon till brandvakt. Så en elektrisk variant är nog att föredra på ett bröllop, där ju alla vill kunna slappna och roa sig.

Gör festen till er egen

Låt inte kravet på att en lokal måste vara snofsig och dyr hindra er att utforma er bröllopsfest som ni vill ha den. Hör bland släkt och vänner om de har någon idé på en lokal som ni själva kan få sätta er prägel på. En lada, en förrådsbyggnad, ja till och med ett cirkustält kan bli en underbar festplats om man har bra fantasi och ett någorlunda estetiskt sinnelag. En kristallkrona är inte dyr att hyra och den skänker den där lilla extra flärden åt en bröllopsfest som krävs för att stämningen ska nå den absoluta toppen.

Skaffa vindskydd för bröllopsgästerna

14 jun 2018

Enligt Statistiska centralbyrån (SCB), sker de flesta bröllop under sommaren och under 2015 skedde de  flesta vigslar den 13 juni. Då sammanföll statistiken med dagen för drop-in-vigslar på Skansen, vilket förmodligen höjde statistiken för vigselantalet. Att sommaren är den största säsongen för vigslar kan höra ihop med att Sverige ter sig från sin allra bästa sida. Sommaren gör livet lättare att leva. Vi vill vistas utomhus när det är så varmt som det brukar vara i juli och augusti. Firar man bröllop då, är det bara att gå ut på ängarna och plocka blommor till dekorationerna i kyrkan och bröllopslokalen. Många passar på att placera bröllopsfesten utomhus. Skulle det ändå regna eller blåsa kan man enkelt åtgärda sådant med hjälp av stora markiser och vindskydd.

Viktigt att inredningen avspeglar kvaliteten på maten

Har man en restaurang med mat i världsklass, vill man även att inredningen i restaurangen ska motsvara klassen som man håller på maten. Ska man lyckas med att göra mat i världsklass gäller det att satsa på riktigt bra råvaror. Förutom kunskap om hur man tillagar maten, gäller det samtidigt att våga ta in influenser från andra matkulturer. Många förståsigpåare har menat att framgången med den svenska restaurangmaten är att man har tillåtit så många olika kulturer i Sverige som har tagit med sig mattradition och matlagning. Många gånger har svensk mat genomgått en förändring påverkad av nya smaker och sätt att laga maten på.

Viktigt att satsa på ett vinnande koncept

När man tillagar mat till bröllop, är det dels råvarorna som ska vara exklusiva. Det man äter på ett bröllop ska vara något alldeles extra. Då är det inte köttbullar och lingonsås, utan piggvar och stenbitsrom från Kalix, färsk oxfilé med trattkantareller och tranbär. Det är lingonparfait med laktritsemulsion och knäckiga dajmkakor och Champagne. Kort sagt det ska vara mat på hög nivå och den finaste inredning som tänkas kan för att brudparet och deras bröllopsgäster ska trivas.

Sitta utomhus kräver en fin uteservering och avskildhet

Möjligheten att sitta utomhus, under en trivsam markis gör bröllopet oförglömligt. Blåser det för mycket för en utevistelse kan man alltid ta till vindskydd till hjälp så att gästerna kan sitta ute länge utan att behöva frysa. Många är tunt klädda till ett bröllop och att sitta och frysa under en bröllopsmiddag är inte optimalt. Några vindskydd i exklusivt material gör mycket för att slippa det besväret. Läs mer om vindskydd på: http://www.vindskydd.biz.

Ordna bröllopet så att alla får åka lyxåk

23 maj 2018

Det är vår och många planerar sitt bröllop. Det är väldigt populärt att hålla sitt bröllop under vår och sommar. Det är så som naturen är som allra vackrast. Människor är lediga och det är lätt att dras med av naturens skönhet och njuta av den och av varandra. Oberoende om man väljer en ensam vigsel, med endast två vittnen, eller en stor vigsel med många gäster, gäller att det är en mycket speciell dag för dem som gifter sig.

Detta är er dag, och ingen annans. Den är till för endast er och den är inte viktig för någon annan. Då vill man helst ha den godaste maten, de vackraste kläderna, de finaste smyckena – och det lyxigaste åket. Om det är så att ni fundera på dessa två typ av bröllop går vi här igenom de båda och ställer dem mot varandra så att det blir tydligt vad som är för- och nackdelar.

Vigsel och bröllopsfest för några få

När man endast planerar ett bröllop för några få, till exempel den närmaste familjen, med syskon och syskonbarn, föräldrar, barn och kanske bara de två eller tre närmaste vännerna, kan man satsa så mycket mer på den goda maten, de goda vinerna. 

Man kanske väljer att hålla vigseln i en liten kyrka, med endast bröllopsgästerna och en präst som sällskap. Annars kan man hålla en borgerlig vigsel i en vacker offentlig lokal; en restaurang, Folkets hus eller egentligen var som helst.

Sedan kan en lyxig limousine komma och hämta hela sällskapet till platsen där middagen ska intas. Är det hemma hos någon, kör bilen givetvis dit. Då intas maten på plats. Eller kanske man vill ha middagen på en restaurang, så behöver ingen upplåta sitt hem, och vara ansvarig för att det är städat och fint hemma. Om bröllopsmiddagen intas på en restaurang, kan man be att restaurangen delar av så att man får sitta i fred och äta sin bröllopsmiddag. Efter middagen kanske man vill dansa. Då kan det lyxiga åket hämta upp alla och köra till någon dansrestaurang, så att hela sällskapet kan dansa tills natten övergår till dag och det är dags för bröllopsparet att sova. Då kan limousinen köra till hotellet, eller hem, eller där ni nu har planerat att spendera bröllopsnatten.

Vigsel och bröllopsfest för väldigt många

Har man planerat ett bröllop för väldigt många, till exempel för ett 100-tal gäster, då blir hela vigseln och festen helt annorlunda. Allt får en annan dimension när man bestämmer att det ska komma så pass många. Då kan det handla om att bjuda bådas släkt; mostrar, fastrar, mor- och farbröder, och kusiner. De gamla och nya vännerna, med sina respektive. Då gäller det att planera för en stor vigsel, antingen i en kyrka med en präst, eller i någon annan festlig lokal som kan rymma så många gäster.

Efter vigseln är det viktigt att alla gästerna kommer till platsen för festen. Antingen kan man hyra en buss och köra alla gäster dit, eller så kör de själva med egna bilar. Men då kan de inte dricka alkohol på festen senare, vilket kan göra festen mindre rolig för dem som ska köra bilarna efteråt.

När man är så många som ska inta middagen tillsammans och sedan hålla festen är det viktigt att planera igenom allt så att både middag och fest löper på ett smidigt och festligt sätt.

Om middagen och festen äger rum på samma ställe, är det bra att välja att ha bröllopet på en restaurang som drivs för det ändamålet. Då ser restaurangen till att maten är just så varm som den behöver vara när gästerna är hungriga, och ser till att alla har glas som är påfyllda, att kaffet är klart vid bröllopstårtan. Att det finns högtalare och mickar när de behövs.

När väl bröllopsfesten är slut kommer privat chauffören och hämtar er till bröllopsnatten. Läs mer om privatchaufför som du kan få tag i Stockholm på: http://www.privatchaufförstockholm.se.

Ska ni ordna boende till bröllopsgästerna?

22 maj 2018

Att gifta sig är en av de mest speciella dagarna i livet. Man får stå i centrum tillsammans med personen man älskar, man får se släkt och vänner samlas enbart för att delta och för att hylla dig och din partner och det är en dag med extremt mycket kärlek och glädje i luften. Det är också kulmen på flera månaders slit och planering och allt det innebär en stor lättnad.

Just planering är ofta det som tar kraft och tid. Man måste bestämma menyer, man måste ordna med lokaler, boka kyrka, man måste skicka ut inbjudningskort - som även tar tid att skapa och designa - och man måste, i många fall, ordna med boende.

Det är inte ovanligt att se att gästerna till ett bröllop kommer från andra städer. Genom livet har man hunnit skaffa sig vänner över hela Sverige - världen! - och det kanske är så att man själv har bosatt sig i en ny stad; något som gör att all släkt måste resa för att delta? Vi tänkte ge några tips kring hur man ska tänka gällande boendefrågan.

Förhandla med hotellen som finns i staden

Först och främst: boendefrågan är en ekonomisk fråga. Ni ska inte behöva betala för boende till era gäster - om ni inte vill och har råd. Det är en självklarhet för de flesta.

Däremot så kan ni försöka ordna med boende. Ni sitter nämligen i en riktig guldsits då det kommer till att förhandla om priset. Vilket hotell tackar nej till ett så pass stort antal gäster och vilka har råd att inte sänka priset (eller erbjuda inkluderade extratjänster) för ett helt gäng av bröllopsgäster? I synnerhet om ni ska gifta er under lågsäsong och i en mindre stad.

Ta kontakt med hotell i staden på ett tidigt stadie och arbeta fram en lämplig lösnings om ni därefter kan presentera för era gäster. Se dock till att deras bekvämlighet kommer först. Hur de bor kommer nämligen att summeras i hela upplevelsen av ert bröllop. Välj ett hotell som har all tänkbar bekvämlighet som gästerna normalt vill ha.

Hotell-TV är viktigt för helhetsintrycket

Vad vill då gäster ha ut av en hotellvistelse? Vi ger några vanliga önskemål:

  • Hotell-TV. Underskatta inte betydelsen av ett digert kanalutbud - som ska kunna göras än mer relevant för varje besökare. Idag så kräver många att man ska kunna koppla upp exempelvis sin dator mot tv:n och se på exempelvis tv-serier från HBO eller Netflix. Det är inget undantag bara för att man bor på hotell. Att kunna krypa ner i en härligt nybäddad säng, slå på sin hotell-TV och koppla upp sin laptop för att se den serie man följer innan läggdags - det handlar om njutning för många. Vi ska även tillägga att en tv idag inte enbart är någonting man ser på. Många hotell idag har sin tv som en del av sin service: genom ett knapptryck kan du beställa väckning, roomservice eller tid för middag nere i restaurangen. Ett smidigt sätt att kommunicera. Mer info: https://www.hotelltv.net/.
  • Bra sängar och fina rum: Att lägga sig ner i en nybäddad säng är en njutning i sig - men den måste vara bra. Det är lite av ert ansvar också. Ni kan exempelvis be gästerna att skriva om de har några önskemål. En person med ryggvärk kan önska en extra hård säng exempelvis. Det brukar inte vara omöjligt att ordna. Att rummen är fina är också ett plus - särskilt om man ser till badrum och toalett.
  • Gym och bastu. Många har träning som en livsstil och visst vill man vara i fin form inför ett bröllop. Att börja dagen med några kilometer på löpbandet eller genom att lyfta fria vikter kan hålla humöret på topp. Under kvällen så kanske man vill avrunda med en iskall öl i bastun. Det ger det där lilla extra.

← Äldre inlägg