Mat till bröllop

När du letar lokal till bröllopsfesten

Finns det något roligare än en riktigt bra bröllopsfest? Hela festen och alla deltagare lyser av lycka och kärlek. Men hur gör man för att det ska bli så lyckat som möjligt? Vad behöver man tänka på? Planeringen är a och o.

Många vill ha en bröllopsfest långt in på natten med tal, musik, sång och dans. Andra vill ha en lugnare bröllop där även små barn är välkomna. Ska bröllopstårtan komma in lagom till brudvalsen?

Planera i god tid

En lyckad bröllopsfest kräver noggrann planering och det i god tid. Ju längre framförhållning, desto mer tid att lösa eventuella överaskningar eller avbokningar. Ett bröllop kräver sin lyxiga lokal. För att få just den lokal man vill ha kräver att man bokar i god tid före festen. Man vill ju också ha festen på lagom avstånd från kyrkan eller plats för vigseln.

Undersök vilka alternativ som finns när det gäller festlokalen. Hör runt med vänner och bekanta för tips. Många vill slå på stort och hyra en festvåning för bröllopsfesten. Många festvåningar erbjuder kompletta fester där allt ingår, som till exempel all mat och dryck, serveringspersonal, garderod, underhållning med mera. 

Pingst och midsommar är högsäsong för bröllop så man tänker sig gifta sig då måste man vara i väldigt god tid med bokningen av både kyrka och festlokal. Eller så kanske man vill ha ett vackert vinterbröllop där brudparet kan anlända till festen med häst och släde.

Vad ska man tänka på?

När man bokar festlokal så är det viktigt att noga läsa igenom kontraktet så inget missas. Det är väldigt förargligt att märka att något missats på festdagen. Be om en komplett slutnota direkt så inte man får en extra nota efteråt. 

Hur ser det ut med parkeringsmöjligheter? Finns det tillräckligt med toaletter? Är lokalen handikapp- och barnanpassad?

Glöm inte att noga planera bordsplaceringen i god tid före. Undersök om festlokalen kan ta hand om blommor och presenter. Hur länge får festen pågå? Behöver man transport till och från festlokalen?

Underhållning

De flesta vill ha någon form av underhållning på festen. Musikanläggning med DJ är alltid trevligt. Men inget slår livemusik! En skicklig trubadur som kan spela brudparets favoritlåtar är väldigt uppskattat. Eller varför inte ett helt band med härlig skönsång?  

Leta runt bland artistbokare och försök hitta den perfekta musikern. Vissa trubadurer kan agera toastmaster vid middagen om man inte hittar någon passande. Se till att lokalen har ett bra dansgolv för brudvalsen. 

 

11 apr 2019